نامۀ دکتر حدّاد عادل به وزیر آموزش‌وپرورش
 
دکتر غلامعلی حدّاد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، در نامه‌ای به دکتر علی‌اصغر فانی، وزیر آموزش‌وپرورش، با اشاره به صحبت‌های حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری، در آیین بازگشایی مدارس در روز نخست سال تحصیلی جدید، به اهمیت درس انشا در افزایش توان یادگیری دانش‌آموزان پرداخت و خواستار احیاء زنگ انشا در مدارس کل کشور شد. متن نامۀ مذکور ازاین‌قرار است:
بسمه‌تعالی
جناب آقای دکتر فانی
وزیر محترم آموزش‌وپرورش
    با سلام و احترام
    فرارسیدن سال تحصیلی جدید را به جناب‌عالی و تمام معلمان تبریک می‌گویم. با عنایت به سخنان رئیس جمهور محترم در روز بازگشایی مدارس و انتقاد ایشان از ضعف نگارشی دانش‌آموزان و پیشنهاد افزودن سه درس انشا، کتاب‌خوانی و نقد و گفت‌وگو در برنامۀ درسی، فرهنگستان زبان و ادب فارسی از این سه پیشنهاد حمایت می‌کند و آن‌ها را در جهت تقویت زبان ملّی و همسو با اهداف فرهنگستان می‌داند.
    به آگاهی می‌رساند فرهنگستان در جهت تعامل و کمک به آموزش‌وپرورش، دو سال است که گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی را تأسیس و اصلاح کتاب‌های درسی مطابق مصوبات فرهنگستان و نقد و بررسی برنامه‌های درسی را در اولویت کاری خود قرار داده است. گروه یادشده در دو حوزۀ انشا و کتاب‌خوانی گزارش «بررسی و آسیب‌شناسی درس انشا در مدارس» و گزارش «پِرْلْز (مطالعۀ‌ بین‌المللی پیشرفت سواد خواندن) و نقش آن در ارتقای مهارت‌های زبانی در ایران» را تهیه کرده است که تقدیم می‌شود.
    یادآور می‌شود گزارش «بررسی و آسیب‌شناسی درس انشا در مدارس» در یکی از جلسات شورای فرهنگستان و با حضور رئیس و کارشناسان سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی قرائت و موضوع به بحث گذارده شد و تمام اعضای فرهنگستان بر لزوم بازگرداندن ساعت انشا در مدارس تأکید کردند.
    اکنون و با توجه به تأکید رئیس محترم جمهور و ضعف شدید دانش‌آموزان در حوزه‌های یادشده و گزارش‌های پیوست، دستور فرمایید دروس زبان و ادبیات فارسی به‌گونه‌ای طراحی شود که این ساعت‌ها به نظام آموزشی بازگردد. فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیز آمادگی کامل دارد تمام توان علمی خود را برای کمک به تهیۀ برنامه یا محتوای آموزشی در اختیار آن وزارتخانه قرار دهد.
غلامعلی حدّاد عادل