نامه دکتر حداد عادل به وزیر آموزش و پرورش
نامۀ دکتر حدّاد عادل به وزیر آموزشوپرورش

دکتر
غلامعلی حدّاد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، در نامهای به دکتر
علیاصغر فانی، وزیر آموزشوپرورش، با اشاره به صحبتهای حجتالاسلام و
المسلمین دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری، در آیین بازگشایی مدارس در روز
نخست سال تحصیلی جدید، به اهمیت درس انشا در افزایش توان یادگیری
دانشآموزان پرداخت و خواستار احیاء زنگ انشا در مدارس کل کشور شد. متن نامۀ مذکور ازاینقرار است:
بسمهتعالی
جناب آقای دکتر فانی
وزیر محترم آموزشوپرورش
با سلام و احترام
فرارسیدن
سال تحصیلی جدید را به جنابعالی و تمام معلمان تبریک میگویم. با عنایت
به سخنان رئیس جمهور محترم در روز بازگشایی مدارس و انتقاد ایشان از ضعف
نگارشی دانشآموزان و پیشنهاد افزودن سه درس انشا، کتابخوانی و نقد و
گفتوگو در برنامۀ درسی، فرهنگستان زبان و ادب فارسی از این سه پیشنهاد
حمایت میکند و آنها را در جهت تقویت زبان ملّی و همسو با اهداف فرهنگستان
میداند.
به آگاهی
میرساند فرهنگستان در جهت تعامل و کمک به آموزشوپرورش، دو سال است که
گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی را تأسیس و اصلاح کتابهای درسی مطابق
مصوبات فرهنگستان و نقد و بررسی برنامههای درسی را در اولویت کاری خود
قرار داده است. گروه یادشده در دو حوزۀ انشا و کتابخوانی گزارش «بررسی و
آسیبشناسی درس انشا در مدارس» و گزارش «پِرْلْز (مطالعۀ بینالمللی
پیشرفت سواد خواندن) و نقش آن در ارتقای مهارتهای زبانی در ایران» را تهیه
کرده است که تقدیم میشود.
یادآور
میشود گزارش «بررسی و آسیبشناسی درس انشا در مدارس» در یکی از جلسات
شورای فرهنگستان و با حضور رئیس و کارشناسان سازمان پژوهش و برنامهریزی
آموزشی قرائت و موضوع به بحث گذارده شد و تمام اعضای فرهنگستان بر لزوم
بازگرداندن ساعت انشا در مدارس تأکید کردند.
اکنون و
با توجه به تأکید رئیس محترم جمهور و ضعف شدید دانشآموزان در حوزههای
یادشده و گزارشهای پیوست، دستور فرمایید دروس زبان و ادبیات فارسی
بهگونهای طراحی شود که این ساعتها به نظام آموزشی بازگردد. فرهنگستان
زبان و ادب فارسی نیز آمادگی کامل دارد تمام توان علمی خود را برای کمک به
تهیۀ برنامه یا محتوای آموزشی در اختیار آن وزارتخانه قرار دهد.
غلامعلی حدّاد عادل
+ نوشته شده در دوشنبه بیست و هفتم آبان ۱۳۹۲ ساعت 22:19 توسط علی شعبانی
|