به نام پروردگار
درود بر همه ی همكاران گرامی دوره ی ابتدایی و متوسطه ی یك و دو
با توجه به پرسش های پیوسته ، لازم است در هنگام تصحیح برگه های املای دانش آموزان عزیز ، به چند نكته ی زیر توجه فرمایند:
1- تشدید ، در املا نمره ندارد.
با
توجه به این كه بود و نبود تشدید در شكل املایی كلمات در فارسی تاثیری
ندارد ؛بنابراین تشدید ارزش املایی ندارد و همكاران گرامی نباید نمره ای به
آن اختصاص دهند و یا نمره ای به خاطر ننوشتن آن از دانش آموز كم كنند .
2- جدا یا پیوسته نویسی ، نمره ندارد .
جدانویسی و پیوسته نویسی كلمات مركب ،سلیقه ی رسم الخطی است . هر دوشكل نوشتاری این گونه واژه ها( كتابخانه / كتاب خانه) از نظر ما درست است و نباید برای این تفاوت نوشتاری نمره ای از دانش آموز كم گردد .
3- كاربرد نشانه ی كسره ی اضافه ی كوچک یا بزرگ یكسان است .
نوشتن كلماتی كه در تركیب آن ها از كسره ی اضافه ی استفاده شده ، كوچك یا بزرگ نوشتن این نشانه ( لانه ی بلبل / لانهء ) ، تفاوتی ندارد و نباید نمره كم كرد.
گروه زبان و ادب فارسی
دفتر تالیف كتاب های درسی